Регистрация на фирма. Как? Колко ще ми струва?

Дискусия в 'Работа, семейно планиране и бюджет' започната от Андон Иванов, 12/11/14.

  1. Андон Иванов

    Андон Иванов Администратор От екипа на bebefon.bg

    Регистрация:
    26/9/13
    Мнения:
    351
    Пол:
    Мъж
    Въпреки икономическата ситуация в страната, все повече хора се интересуват как се регистрира фирма, какви разходи има около нея и колко ще им струва това удоволствие, което от своя страна може само да ни радва, понеже явно все повече хора желаят да стартират свой собствен бизнес.

    Често регистрирането на фирма, обаче плаши хората, най-вече заради сравнително малкото информация която достига до хората. Повечето хора си мислят, че за да регистрираш фирма, ти трябват куп пари, разходи по адвокати и институции, което не е съвсем така. Поне не в последните няколко години, когато процедурите по регистрация на фирма се ускориха и улесниха, а и вече има доста фирми, които предлагат тази услуга на доста атрактивни цени, но за това ще се опитам да ви обясня малко по-надолу в темата.

    Искам да поясня, че нямам претенции всичко което съм написал да е изчерпателен урок как да си регистрирате фирма, но ще дам всичко от себе си да ви дам насоки как върви процеса по регистрация на фирма, какви документи ви трябват и горе-долу какво ще ви струва да си регистрирате своя собствена фирма, но стига толкова уводни думи, нека да започнем с сухият материал. :D

    Каква е процедурата по регистрация на фирма?

    Като цяло процедурата е сравнително лесна и единственото от което се нуждаете за да си регистрирате фирма е съответно:
    • Попълвате всички необходими документи за регистрация на фирма;
    • Отивате при нотариус за нотариална заверка на подписа на управителя на фирмата;
    • Откривате си набирателна сметка на новата фирма;
    • Да заплатите изискваните държавни такси по регистрацията на фирмата;
    • Подавате всички документи в Агенцията по вписванията.

    Как да регистрирате фирма в няколко стъпки?

    След като вече имате понятие какво ви е необходимо за да си регистрирате нова фирма, нека да преминем и през целият процес по регистрация на фирма като ЕООД, като го разделим на няколко стъпки, така, че да ви улесня максимално.

    1. Първата и най-важна стъпка е да си измислите име на фирмата. Тази стъпка е една от основните, които вероятно ще ви загуби повече от времето по регистрацията на новата фирма, независимо дали е ЕТ, ЕООД, ООД. Причината това да е така е, че трябва да измислите име на фирмата, което да не съществува вече или да не е близко до вече съществуваща фирма, което би било предпоставка да ви откажат регистрацията на фирмата, което от своя страна би стартирало процедурата отначало и съответно ще ви се наложи да преминете отново през всичките процедури по регистрация на нова фирма, което включва и таксите по регистрация на фирма. Именно по тази причина ви съветвам, след като си измислите име на фирмата, да си направите справка в Търговският регистър за наличието на фирма с същото име, като това, което вече сте измислили. Това става съответно, като отворите връзката по-горе и въведете името на вашата нова фирма. В случай, че няма фирма с такова име, съответно ще ви изпише "Няма намерени резултати!", но ако има фирми с имена които съдържат името на вашата фирма, то ви съветваме да помислите за друго име. Също така, предпоставка да ви откажат регистрация на фирма е и ако името е подобно на вече съществуващо. За пример, нека да кажем, че искате фирмата ви да се казва "Регистрация на Фирма". Вие проверявате и виждате, че такова име не съществува и подавате документите си за регистрация, но се оказва, че има фирма, която се казва "Регистриране на Фирма" и ви отказват регистрация. Именно по тази причина ви съветваме да пробвате колкото се може различни комбинации, така, че да сте максимално сигурни, че няма да се получи подобна ситуация;
    2. Попълвате всички необходими документи - Заявление за вписване на обстоятелства относно дружество с ограничена отговорност (А4) , Учредителен протокол на дружество с ограничена отговорност, Декларация по чл. 142 от Търговския закон на управител на ООД, Образец от подписа на управител на дружество с ограничена отговорност, Договор за учредяване на дружество с ограничена отговорност, Заявление за запазване на фирма (Д1);
    3. След като сте готови с попълването на документите, отивате при нотариус за заверка;
    4. Както вече написах по-горе, отивате в банка и си отваряте набирателна сметка на фирмата, като вкарвате в нея своят Капитал* (минимум 2 лв.), който можете да изтеглите след вписването на фирмата в Търговският Регистър;
    5. Плащат се държавните такси и се подават документите в Агенцията по вписванията.
    Както виждате сами, процедурата не е кой знае какво, стига човек да има нервите и желанието да обикаля по институции. Също така е желателно да внимава с попълването на документите, за да не стане това повод за отхвърляне регистрацията на нова фирма.

    Поради тези причини, лично аз бих ви препоръчал да ползвате услугите на Адвокат или специализирана фирма за регистрация на фирми.

    Да цената за услугата ще е двойна, но пък си има своите плюсове:
    • Не се занимавате да тичате на няколко места, просто отивате при Адвокат или фирма, която предлага подобна услуга и им давате пълномощно да извършат тази процедура вместо вас;
    • Шанса някой от упълномощените лица да обърка нещо при попълването на документите е почти нулев, което ви гарантира, че няма да имате проблем с регистрирането на фирмата;
    • Повечето фирми и адвокати, които се занимават с тази дейност подават документите по електронен път, което спестява доста от таксите;
    • Седмица след като сте подали документите, вече ще имате фирма без да сте губили време, което би ви било много по-ползотворно в процеса на обмисляне на други неща, свързани с дейността на фирмата ви;
    • Хората, които се занимават ежедневно с регистриране на фирми, независимо дали са ЕТ, ЕООД, ООД, биха ви дали безценни съвети какъв тип фирма да регистрирате, така, че да извлечете максимална полза от нея и да избегнете бъдещи недостатъци от това да имате въпросният тип фирма, която сте избрали.

    Колко ще ми струва регистрацията на фирма?

    Цената за регистрация на фирма зависи най-вече от вида фирма( ЕТ, ООД, ЕООД), която ще регистрирате и прилежащите към нея държавни такси, като тук ще дам основните такси, без да включвам таксите които трябва да платите за осигуровки, счетоводители, хонорари и т.н.

    Такси за регистрация на фирма като ЕТ
    • Държавна такса за вписване в Търговският Регистър - 35 лв.
    • Такса за запазване име на фирма ( не е задължителна ) - 50 лв.
    Без да включваме другите такси по заверки при нотариус и др., регистрацията на ЕТ би ви струвала 85 лв. с запазване име на фирма (което не е задължително) и 35 лв. без да си запазвате име на фирма.

    Такси за регистрация на фирма като ООД/ЕООД

    Понеже реално разликата между ООД и ЕООД е единствено в броя на учредителите на фирмата, съответно и таксите са еднакви и те са както следва:
    • Държавна такса за вписване в Търговският Регистър - 160 лв.
    • Такса за запазване име на фирма ( не е задължителна ) - 50 лв.
    Съответно, цялата процедура, без допълнителните разходи за нотариус, отварянето на набирателна сметка и др. би ви струвала не повече от 210 лв. с запазване име на фирма и 160 лв., ако не желаем да си запазим предварително име на фирмата.

    Важно уточнение е, че ако подадете документите за регистрация на фирма през Интернет, някой от таксите са доста по-евтини, но за подобна процедура ви е необходим електронен подпис.

    Вече, вероятно сте си задали въпроса "Защо да плащаме таксата за запазване име на фирма?". В интерес на истината не е задължително, дори в повечето случаи е безсмислено. Идеята на тази такса е да ви се запази името на фирмата, ако нямате намерение да регистрирате фирма в близките няколко месеца, но желаете да ползвате това име. Обикновено след като сте проверили, че няма фирма с такова име в регистъра и сте заявили нейната регистрация, тази такса се обезсмисля и няма нужда да я плащате.

    Цената по-горе се отнася естествено, основно ако решите вие сами да си регистрирате фирма, но ако желаете да се доверите на адвокат/фирма, то цената ще е тази+хонорар-а на фирмата/адвоката, който ще преминава през процедурата по регистрация на фирма и доста често като финална цена биха ви заявили нещо средно между 100-150 лв. за регистрация на ЕТ и 200-300 лв. за регистрация на ООД/ЕООД.


    Разлики между ЕТ и ЕООД/ООД

    В зависимост от дейността, която смятате да развивате с тази фирма, избора на типа фирма може да има своите плюсове и минуси, като разликите между ЕТ и ЕООД/ООД са както следва:

    • ЕТ фирма може да бъде учредена, само от 1 собственик. ЕООД също може да бъде създадена максимум от 1 собственик, докато при ООД минимума е 2-ма на брой учредители;
    • При ЕТ фирмите не се изисква внасянето на Капитал, докато при ЕООД и ООД фирмите, минимумът е 2 лв;
    • ЕТ фирмите са с неограничена имуществена отговорност, докато при ЕООД и ООД фирмите, отговорността се свежда до размера на капитала;
    • Плоският данък при ЕТ фирмите е в размер на 15%, докато при ООД и ЕООД фирмите е 10%;
    • ЕТ фирмите плащат патентен данък, докато при ООД и ЕООД фирмите не се плаща патентен данък;
    • Собственикът на ЕТ фирма внася допълнително осигуровки в края на отчетната година, базирани на брутната печалба, докато при ЕООД и ООД фирмите може да се плати минималният праг от 123.60 лв.;
    • ЕТ фирма, може да бъде заличена от Търговският Регистър за 1 месец, докато ЕООД и ООД фирма, трябва да мине задължителна 6 месечна процедура по ликвидация;
    • ЕТ фирма не може да бъде преобразувана в ЕООД или ООД, докато ЕООД може да се превърне в ООД, както и ООД в ЕООД.
    Разяснения:
    *Капитал - преди да внесете своят капитал е желателно да се консултирате с вашият счетоводител, понеже въпреки минималният праг, капитала би изиграл важна роля в някой ситуации в зависимост от дейността, която развивате. Понеже всичко е доста относително и не съм много наясно как точно стоят нещата, бих ви препоръчал да се консултирате с вещо по темата лице.



    Въпреки, че темата стана малко по-обемна, реално нещата не са толкова много, колкото изглеждат, просто се постарах да обясня всичко максимално просто, така, че всеки който реши да си открива фирма, да добие някакво понятие как става всичко и какво би му струвало като цена.

    Предполагам сами можете да си направите преценка дали ще успеете да си регистрирате фирма като извършите цялата регистрация вие самите или ще се доверите на специалист по регистрация на фирми, но силно ви препоръчвам да се обърнете към човек с значителен опит в областта. Не само защото ще се възползвате от предимствата, които описах по-горе в темата, но и защото би ви дал безкрайно ценни съвети за бъдещото развитие на вашата фирма.

    Надявам се тази тема да ви е била полезна и ще се радвам, ако допълвате с коментари, а за имащите допълнително въпроси - с радост бих се опитал да ви помогна да достигнете до правилният отговор.
     
    Последно редактирана: 21/11/16
Други теми, които вероятно биха ви били полезни:
Форум Заглавие Дата
Работа, семейно планиране и бюджет Как правилно да закрием фирмата си 29/12/14

Сподели страницата